Види роботи психолога освіти
Ефективність роботи освітнього психолога визначається насамперед тим, наскільки він забезпечує основні психологічні умови, що сприяють розвиткові учнів.
Першою психологічною умовою ефективного розвитку учнів є передусім необхідність забезпечення максимальної реалізації в роботі педагогічного колективу з учнями вікових можливостей і резервів розвитку учнів не лише в аспекті врахування в педагогічній праці їхніх психологічних особливостей, а саме активного формування психіки дитини шляхом переведення існуючих резервів розвитку з потенційного в актуальний стан.
Другою психологічною умовою є розвиток їхніх інди-відуальних особливостей у середині кожного вікового періоду: пізнавальних і соціальних інтересів, здібностей і схильностей, самосвідомості (самооцінки, тендерної самоідентифікації), спрямованості, ціннісних орієнтацій та життєвих планів.
Третя важлива складова психологічних передумов розвитку особистості дитини в умовах навчально-виховного закладу, над забезпеченням якої працює психолог, — це створення в освітній установі сприятливого психологічного клімату, який визначається передусім гуманним, розуміючим спілкуванням, продуктивною взаємодією дитини з дорослими й однолітками.
Створення зазначених передумов забезпечується різноманітними видами діяльності психолога освіти, основними з яких є такі:
1. Психологічна просвіта як найперше прилучення педколективу, учнів і їхніх батьків до психологічних знань. Таку роботу психолог реалізує через проведення факультативних занять з учнями й виступи з доповідями на зборах педагогічного колективу, через читання тематичних лекцій у рамках батьківських зборів і конференцій.
2. Психологічна профілактика, зміст якої полягає в постійній роботі психолога з метою подолання можливих негараздів у психічному й особистісному розвитку учнів. Важливого значення в цьому набуває профілактична робота, зорієнтована на запобігання розвиткові в учнів різних форм девіантної поведінки й наркозалежності. Серед шляхів роботи зі здобувачами освіти тут особливо продуктивними є своєчасне виявляння осіб "зони ризику" й організація для них спеціальних занять із застосуванням активних методів соціально-психологічної підтримки.
3. Психологічне консультування передбачає кваліфіковану допомогу психолога у розв'язанні тих проблем, з якими до нього самостійно або за порадою інших людей звертаються учні, викладачі та батьки. Психологічне консультування передбачає глибоке розуміння психологом суті проблеми, а також надання клієнтові конкретних рекомендацій щодо шляхів розв'язання її, прийнятних для нього.
4. Психодіагностика як поглиблене проникнення психолога за допомогою спеціального методичного інструментарію у внутрішній світ дитини або дорослого клієнта. На основі одержаних результатів психодіагностичного обстеження робиться висновок про рівень готовності дитини до дальшого успішного навчання, про педагогічний потенціал учителів і батьків, здійснюється прогнозування ходу розвитку або корекції учнів, оцінюється ефективність профілак-тичної чи консультативної роботи з ними.
5. Психокорекційна робота як усування відхилень у психічному (інтелектуальному й особистісному) розвитку учнів.
6. Робота з розвитку здібностей дитини й формування її особистості.
Психологічний супровід обдарованої учнівської молоді
Цілі:
• виявлення та підтримка здібних та обдарованих дітей, розкриття їх індивідуальності, розвиток цілісного світорозуміння, творчого та системного мислення;
• створення сприятливих умов для розвитку обдарованих дітей в інтересах особистості, суспільства і держави.
Основні завдання роботи психолога з учнями:
1. розвиток самостійності при роботі зі спеціальною і науковою літературою в процесі спостережень і дослідів;
2. розвиток абстрактного мислення, необхідного учню;
3. розвиток здатності формувати свою думку і вміння її відстоювати;
4. розвиток уміння спілкуватися з аудиторією, виступаючи на конференціях, гуртках;
5. формування почуття відповідальності за доручену справу;
6. виховання впевненості в собі, свідомості значущості виконаної роботи;
Психологічний супровід діяльності закладу молодого вчителя
Завдання та форми роботи практичного психолога:
- створювати умови для психологічної підтримки педагога під час адаптації до умов роботи в закладі; допомагати, в разі потреби, знімати емоційне напруження в педагога, розв’язувати конфліктні ситуації;
- брати активну участь у процесі формування адекватного уявлення молодого вчителя про свої професійні можливості (балінтовські групи для обговорення труднощів, з якими зустрічається вчитель-початківець у своїй діяльності; відвідування психологом уроків з наступним обговоренням з педагогом та ін.);
- надавати допомогу вчителю у можливості зрозуміти свої обмеження, сильні та слабкі сторони (тестування за бажанням, з наступним індивідуальним обговоренням), пропонувати матеріали для отримання зворотнього зв’язку від учнів та їх батьків (анкетування “Вчитель – учень”, “Вчитель очима учнів та батьків”, “Основні показники діяльності педагога”); працювати, в разі потреби, над підвищенням самооцінки, формуванням позитивного “Я-бачення”;
- давати рекомендації для врахування індивідуально-психологічних особливостей педагога адміністрації, методистам під час прийому педагога на роботу, розподілу навантаження та доручень, під час формування робочих творчих груп, атестації та просуванні в професійній кар’єрі (кар’єрне консультування, створення індивідуальних програм професійного та особистісного зростання);
- допомагати у розв’язанні професійних та особистісних проблем (заключення контракту про взаємодію з метою дослідження та проектування діяльності, самоорганізації, саморозвитку, конструювання технологій педагогічної діяльності; індивідуальне психологічне консультування та психотерапії.
Тренінг з педагогами "Конфлікти та їх вирішення"
Мета тренінгу - оптимізація поведінки учасників тренінгу в конфлікті і оволодіння конструктивними стратегіями рішення різноманітних конфліктів. Надати теоритичну інформацію про конфлікти, їх причини. Навчити методам виходу з конфлікту, дати рекомендації по конструктивному вирішенню конфлікту.
Завдання тренінгу:
- Усвідомити конфлікт як природний стан процесу спільної діяльності, зрозуміти причини конфліктів.
- Навчитись об‘єктивно оцінювати свої дії та вчинки і дії опонентів.
- Навчитися усвідомлювати та ідентифікувати власні стратегії і стратегії опонента.
- Засвоїти конструктивні стратегії вирішення конфліктів і механізми їх застосування.
- Навчитися працювати з емоціями в конфлікті, їх регуляцію та відображення.